Kupno mieszkania – gdzie zgłosić zakup?

Kupno mieszkania – gdzie zgłosić zakup?

Nabywca powinien zgłosić zakup nieruchomości w kilku miejscach. Jest to formalny obowiązek, którego należy dopełnić. W przeciwnym razie może to grozić pewnymi konsekwencjami.

Kupno mieszkania – gdzie zgłosić, że zostaliśmy właścicielami lokum?

Kupno mieszkania – gdzie zgłosić zakup nowej nieruchomości?

O nabyciu mieszkania należy poinformować urząd miasta lub gminy. Ma to związek z obowiązkiem opłacania podatku od nieruchomości. Takiego zgłoszenia należy dokonać w ciągu 14 dni od daty nabycia lokum. W tym celu składa się formularz IN-1 we właściwym miejscowo urzędzie.

Kupno mieszkania należy zgłosić także dostawcom mediów (prąd, gaz). Wystarczy wypełnić odpowiedni wniosek wraz z określonym wyborem taryfy. Obecnie w większości przypadków można wysłać zgłoszenie internetowo.

W budynkach wielorodzinnych dostawa wody i ogrzewania zazwyczaj jest w rękach spółdzielni. Dlatego też o zakupie mieszkania należy powiadomić zarządcę nieruchomości. Można tego dokonać po otrzymaniu kluczy. W mieszkaniach z drugiej ręki należy podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument z informacją na temat stanów wszystkich liczników. Zgłoszenie do administracji jest równoznaczne z wpisaniem nas na listę członków wspólnoty.

O zakupie nieruchomości powinien zostać poinformowany urząd skarbowy. Wynika to z obowiązku opłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym przypadku zgłoszenia dokonuje notariusz. Jeżeli mieszkanie jest kupione na rynku pierwotnym, to deweloper opłaca podatek.

Jeśli nadal nie posiadasz swojego nowego mieszkania, zobacz naszą ofertę. Skontaktuj się z nami już dziś!

Share