
- 4 kwietnia 2022
- Zakup i Sprzedaż Mieszkania
- No Comments
Nabywca powinien zgłosić zakup nieruchomości w kilku miejscach. Jest to formalny obowiązek, którego należy dopełnić. W przeciwnym razie może to grozić pewnymi konsekwencjami.
Kupno mieszkania – gdzie zgłosić, że zostaliśmy właścicielami lokum?
Kupno mieszkania – gdzie zgłosić zakup nowej nieruchomości?
O nabyciu mieszkania należy poinformować urząd miasta lub gminy. Ma to związek z obowiązkiem opłacania podatku od nieruchomości. Takiego zgłoszenia należy dokonać w ciągu 14 dni od daty nabycia lokum. W tym celu składa się formularz IN-1 we właściwym miejscowo urzędzie.
Kupno mieszkania należy zgłosić także dostawcom mediów (prąd, gaz). Wystarczy wypełnić odpowiedni wniosek wraz z określonym wyborem taryfy. Obecnie w większości przypadków można wysłać zgłoszenie internetowo.
W budynkach wielorodzinnych dostawa wody i ogrzewania zazwyczaj jest w rękach spółdzielni. Dlatego też o zakupie mieszkania należy powiadomić zarządcę nieruchomości. Można tego dokonać po otrzymaniu kluczy. W mieszkaniach z drugiej ręki należy podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument z informacją na temat stanów wszystkich liczników. Zgłoszenie do administracji jest równoznaczne z wpisaniem nas na listę członków wspólnoty.
O zakupie nieruchomości powinien zostać poinformowany urząd skarbowy. Wynika to z obowiązku opłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym przypadku zgłoszenia dokonuje notariusz. Jeżeli mieszkanie jest kupione na rynku pierwotnym, to deweloper opłaca podatek.
Jeśli nadal nie posiadasz swojego nowego mieszkania, zobacz naszą ofertę. Skontaktuj się z nami już dziś!